الإثنين 29 أبريل 2024
محطة مصر

    منوعات

    شاب: أول مرة أركعها من 13 سنة.. وطبيبة تحذره: الصلاة تسبب أمراض جلدية | فيديو

    البلوجر رام الماضي والطبيبة نهى فوزية سالم
    البلوجر رام الماضي والطبيبة نهى فوزية سالم

    نشر البلوجر رام الماضي، والشهير بالترويج لعروس البحر الأبيض المتوسط "الاسكندرية" على السوشيال ميديا مقطع صوتي صادم لطبيبة أفاد أنها صديقته، وهي تنصحه بالتوقف عن الصلاة، بعد قراره عودته للانتظام في الصلاة بعد انقطاع دام 13 عاماً.

     

    البلوجر رام الماضي

    وأرفق "رام" المقطع الصوتي بتعليق أعرب فيه عن غضبه واستيائه من هذه الرسالة التي تحرضه على ترك الدين والصلاة، والعودة لحياة الترف، حيث قال: " أعوذ بالله من شياطين الإنس ! .. هل ينفع أكون رام الشخص العادى اللى بيحضر حفلات و بيسمع مزيكا و أصلى فروضى فى نفس الوقت ؟".

     

    منشور رام الماضي المثير للجدل

    وتابع: "هى ( الشخص المتدخل ) : لأ يا رام .. علشان لو صليت هتكون إنتكست وضد العلمانية و الليبرالية و الملوخية و المهلبية وعشان الصلاة بتسبب مرض جلدى".

     

    الطبيبة نهى فوزية سالم التي تحذر من الصلاة

    وأردف: "طيب صلوا بينا على حضرة النبى ﷺ هل انا بتدخل فى حياة حد أو معتقد حد أو قناعات حد من صحابى ؟ الإجابة لا ..ف ليه بقى أصحى من نومى على Voice Notes زى دى ؟؟؟ و ليه حد يكره إنى أتوب و عاوز أقرب من ربنا و يبقى زعلان للدرجة دى ؟؟؟".

     

    رام الماضي

    واستشهد في آخر كلامه بالحديث النبوي الشريف: "وأخيراً صدق رسول الله ﷺ: يأتي زمان على أمتي القابض على دينه كالقابض على جمرة من النار"، متابعاً: "أنا عمرى ما كنت علمانى عشان أبقى بنقلب ضدها.. بس هى بتحاول تخلينى علمانى ليبرالى وتحت المسميات المجعلصة دى بالعافية .. كل الحكاية انى كنت بعيد عن ربنا لفترة و قررت أرجع معتدل و أوازن بين الغلط والصح دى كل الحكاية".

     

    رام الماضي

    وجاء المقطع الصوتي لطبيبة أمراض جلدية، حيث كانت تحذره من الصلاة زاعمة أنها تسبب أمراض جلدية ومن المستحيل أن يأمرنا الله سبحانه وتعالي بعبادة تشوه الجلد، حيث قالت: "صباح الخير يا رام انت واحشني جدا اخبارك ايه انا بطمن عليك من الفيس واعتقد انك قاعد في دهب اليومين دول .. انا الحقيقة بجد اتصدمت صدمة جدا انك بتقول اول مرة اركعها من 12 سنة بجد زعلت اوي مش ده رام اللي انا عارفاه وكنت بشوفه في مكتبة الاسكندرية ونحضر حفلات ونرقص".

    وتابعت: "حاسة انك اتنكست يعني بعد ما كنت علماني ليبرالي ابتديت تخش في دور الشيوخ والسلفيين والاخوان بس بجد زعلانة اوي انك ابتديت تصلي ده انقلاب على العلم وعلى العقل وعلى المنطق وعلى العلمانية . انا هبعتلك رقم تليفوني وكنت حابة ندردش مع بعض في موضوع الصلاة ده".

    واختتمت رسالتها قائلة: "انت تقدر تكون صادق ممكن تكون مهذب ممكن تكون مستقيم في حياتك بس بلاش صلاة لأن الصلاة بتسبب امراض جلدية من المستحيل ان يأمر الله بعبادة تسبب تشوه في الجلد".

    طبيبة بشرية تحذر من الصلاة وتدعى نهى فوزية سالم

    وسرعان ما انهالت التعليقات التي تهاجم المقطع الصوتي وما تدعيه هذه الطبيبة عن الصلاة، فكانت أبرز التعليقات لاخصائية باطنة قالت: " سبحان الله يمكرون و يمكر الله .. انته حاليا طوب الارض بيدعوا الله لك بالثبات و يبعد عنك شياطين الانس .. و قول للجاهله بالعلم ان ابحاث كتير لغير المسلمين بينت فوائد الصلاة .. تجيب هى بحث واحد بالهبد الى بتقوله .. انا اخصائيه باطنه و مستعدة انا وهى و نشوف مين الى بيقرا فى مجاله و مين بيهبد".

    رام الماضي

    وتابعت: "لو اثار الجلد يبقى حضرتك غطى وشك وانتى ماشيه فى الشارع علشان الشمس و scc .. يبقى ما تنزليش البحر علشان حروق الشمس .. يبقى ما تستخدميش مواد تجميل لان كلها بتاذى البشرة .. و لسته ما لهاش اخر .. الله يهديها بجد المشكله مش انها فى ضلالة لا بتغرق الناس معاها مأساة".

     

    كما علق آخرون: " إنا لله وإنا إليه راجعون .. هنيئا لك أخي الكريم الصلاة الله يديمها علينا وعليك وعلى المسلمين نعمة وفضل من الله .. أنا عمري ما شوفت ده بشكل واضح وصريح كده دايما الكلام اللي من النوع ده بيكون متداري .. الخناقات دي خلصت من ٢٠١٣ خلاص لا حول ولا قوة الا بالله .. ربنا يثبتك حقيقي.. غريب الربط بين الصلاة وحاجة سياسية اساسا حقيقي مريب!! .. ربنا يثبتك ويزيدك من فضله".

     

    تعليق السوشيال ميديا على تحذير طبيبة من الصلاة

    وكتبت إحدى متابعيه: "مع احترامى ليها كطبيبة، لو فكرنا بالمنطق و العلم بعيدا عن الدين غسل الايد خمس مرات فى اليوم كل مرة 3 مرات و كذلك الفم و الانف دا بيقتل معدلات من الميكروبات و غيرها كبيرة جدا .. انا مريضة جيوب انفية مزمنه و افتكر الدكتور بتاعى و هو مسيحى على فكرة قالى كدا " ازاى يا مسلمة يكون ف الوضوء عندكم الاستنشاق و جيوبك الانفية واصلة للحد دا من الالتهاب ".

     

    وتابعت: "و دا لانى كنت بستنشق غلط مش بوصل المتية لجوا.. و قالى ان لو المسلمين التزموا بالاستنشاق ف الوضوء بالطريقة الصحيحة محدش منكم حيجيله اى مرض ف الجهاز التنفسي عمتا".

     

    تعليق السوشيال ميديا على تحذير طبيبة من الصلاة

    وأردفت: "دكتورة الجلدية بتاعتى كذلك بتوصي بغسل الوش كتير اثناء فصل الصيف عشان البشرة الدهنية بيلزق عليها طفيلات من الهوا.. سورى يعنى رجل اى واحد محافظ على صلاته انضف من وشوش ناس كتير و دا لانه بيغسلها ف اليوم 5 مرات".

    واستكملت: "فين الامراض ال بتجبها الصلاة لما يكتشفوا ان الانسان عشان يعادل شحنات جسمه لازم راسه تلمس الارض عدة مرات متقطعه على مدار اليوم!!".

     

    وفي سياق متصل، نشر أحد المتابعين لينك الحساب الشخصي للطبيبة صاحبة المقطع الصوتي، ليتبين أنه تُدعى "نهى فوزية سالم"، تُعرف نفسها كالآتي: "طبيبة بشرية.انا لا أكذب أبدا.ماترميش علي الأرض. ( عندى ٦١ سنة)الحب والسلام والسعادة. الله لم يتكلم".

     

    نهى فوزية سالم

    من جهته، نشر "رام" مجموعة من رسائل الدعم التي تنصحه بالصلاة وعدم الانسياق وراء العلمانية أو الآراء المغلوطة، وأرفقها بتعليق: "مكنتش أتخيل إن واحد أو اتنين من صحابى يشجعنى على خطوة الصلاة .. جه اليوم اللى ألاقى فيه مصر كلها بتشجعنى".

    وتابع : "زى ما شاركت الرسايل المؤذية أحب أشارككم إن مصر كلها فى ال other messages بتبارك و بتشجعنى على خطوة الصلاة بعد إنقطاع سنين .. آلاف الرسايل مش عارف أرد على كل واحد .. شكراً ليكم و لدعمكم .. شعب محترم و طيب و معدنه جميل".

    واختتم: " أى رسالة سلبية جتلى ع الـ inbox من غريب أو معايرة بذنب قديم من قريب هعتبر نفسى مشوفتهاش ومش هرد عليها وهعمل لصاحبها بلوك من حياتى".

    رام الماضي طبيبة تحذر شاب من الصلاة امراض جلدية السوشيال ميديا من هو رام الماضي من هي الطبيبة التي حذرت من الصلاة نهى فوزية اخبار السوشيال ميديا طبيبة تثير الجدل برأيها عن الصلاة محطة مصر

    أسعار العملات

    العملةشراءبيع
    دولار أمريكى​ 29.526429.6194
    يورو​ 31.782231.8942
    جنيه إسترلينى​ 35.833235.9610
    فرنك سويسرى​ 31.633231.7363
    100 ين يابانى​ 22.603122.6760
    ريال سعودى​ 7.85977.8865
    دينار كويتى​ 96.532596.9318
    درهم اماراتى​ 8.03858.0645
    اليوان الصينى​ 4.37344.3887

    أسعار الذهب

    متوسط سعر الذهب اليوم بالصاغة بالجنيه المصري
    الوحدة والعيار الأسعار بالجنيه المصري
    عيار 24 بيع 2,069 شراء 2,114
    عيار 22 بيع 1,896 شراء 1,938
    عيار 21 بيع 1,810 شراء 1,850
    عيار 18 بيع 1,551 شراء 1,586
    الاونصة بيع 64,333 شراء 65,754
    الجنيه الذهب بيع 14,480 شراء 14,800
    الكيلو بيع 2,068,571 شراء 2,114,286
    سعر الذهب بمحلات الصاغة تختلف بين منطقة وأخرى

    مواقيت الصلاة

    الإثنين 04:10 صـ
    20 شوال 1445 هـ 29 أبريل 2024 م
    مصر
    الفجر 03:39
    الشروق 05:14
    الظهر 11:52
    العصر 15:29
    المغرب 18:31
    العشاء 19:55

    استطلاع الرأي